Fényévekkel előzte meg korát Hitler versenyautója
2006. december 11. 17:00
Jövő februárban minden idők legdrágább árverésére kerülhet sor a Christie's aukciósházban, amikor az Adolf Hitler megbízásából Ferdinand Porsche által tervezett 1939-es sportkocsi kerül kalapács alá.
Korábban
A mai Audi elődje, az Auto Union által készített D-típusból mára alig pár darab maradt, így az aukcióra került darabot minimum 12 millió dollárért (2 és fél milliárd forint) adhatják el - nyilatkozta az ügyben az aukciósház szakértője. A Christie's eddigi rekordját egy 1931-es Bugatti tartja, amelyért 1987-ben fizettek 11 millió dollárt. A februári Retromobile nevet viselő aukción több hasonló gépjárművet is eladnak majd.
A legendás autó is egy verseny során született meg: 1933-ban Adolf Hitler 500 ezer birodalmi márkát ajánlott fel egy sportkocsiért, amely méltóképp fejezi ki a Harmadik Birodalom gazdasági erejét. A pályázatot eredetileg a Mercedes-Benz nyerte meg, ám az Auto Union mérnökeként dolgozó Ferdinand Porsche bejelentette, hogy ő olcsóbban is meg tudja építeni az által tervezett forradalmi újdonságot.
A sportkocsit a következő évek során többször módosították, míg végül elkészült az 1939-es D típus. A modell korához képest számos technikai újítással bírt, így a motor a vezető mögé került, és az autó négykerék meghajtást kapott. A 3 literes V12-es motor 485 lóerővel hajtotta a versenyautót, amelynek csúcssebessége közel 300 kilométer per óra volt.
A csúcsmodell több szempontból is előrevetítette, hogy milyenek lesznek a jövő versenyautói, ám modern rokonaitól egy dologban különbözött: nem rendelkezett semmilyen biztonsági berendezéssel, így még biztonsági öv sem volt benne. Akkor ugyanis még úgy gondolták, hogy jobb, ha a karambolnál a vezető kizuhan az autóból. Az egyetlen könnyebbséget a kivehető kormány jelentette, ami tűz esetén segített a szabadulásban.
Egy D-típus nyerte meg a háború előtti utolsó autóversenyt is Belgrádban, 1939. szeptember 3-án, a háború során aztán a típusból több is megsemmisült. A most eladásra kerülő autó a háború után Oroszországba került, ahol darabokra szedték, hogy tanulmányozzák. A sértetlen alkatrészekre az 1980-as években egy ukrajnai raktárban akadtak rá.
Porsche neve a verseny- és luxusautók mellett a Harmadik Birodalom leghíresebb járművével forrt egybe: ő tervezte ugyanis a Ford T-modellje által inspirált népautót, a Volkswagen Bogarat.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
6. A trianoni békediktátum és következményei
II. Népesség, település, életmód
- Amikor megkondultak a harangok: 101 éves a trianoni békeszerződés
- A magyar-román diplomáciai kapcsolatok megszűnésével fenyegetett Ceaușescu falurombolási terve
- „Burgenlandért Sopron”– egy szavazás, amely megmásította a trianoni döntést
- Csak mélyítette a szakadékot győztesek és legyőzöttek között a kisantant létrejötte
- Hiábavaló volt a magyar delegáció minden érvelése a trianoni béke feltételeivel szemben
- Így került Erdély 100 éve a románokhoz
- Milyen szerepet játszott Tisza István az 1918-as „nagy összeomlásban”?
- Az orvos, a macskakő és az angol beteg – így írta át egy sikeres műtét a trianoni határokat
- Hat rövid életű állam Magyarországon, amelyet elsodortak a trianoni béke viharai
- A közönség azt hitte, hogy Lincoln merénylőjének felbukkanása a darab része 09:20
- 09:15
- 09:12
- Rekord gyorsasággal osztották ki az első Oscar-díjakat 09:05
- A pestisjárvány miatt szenteltette magát pappá az opera műfajának megteremtője tegnap
- Új kampánnyal hívja fel a figyelmet a Szintlépés Alapítvány az adó 1%-ának fontosságára tegnap
- 7+1 híres merénylet a történelemből tegnap
- Bányatörvényeket is fordított a Nap és a Föld távolságát elsőként meghatározó Hell Miksa tegnap