Turisztikai látványosság lesz a Károly-híd felújítása
2007. augusztus 24. 10:00
Hosszú előkészület és többszöri halasztás után Prágában a héten megkezdődött a Moldva-parti metropolis legismertebb műemlékének, a Károly-hídnak a felújítása, amely várhatólag nem kevesebb mint 13 évig fog tartani.
Korábban
A Moldva folyón átívelő műemlék - amelynek elődje a Judit-híd volt - a régió első kőhídjának számít. A város vezetése szerint a felújítás első, 2010-ig tartó szakaszának a költsége mintegy 220 millió korona lesz. Ennek nagyobb részét a város állja, valamivel az állam is hozzájárul, míg mintegy 10 millió korona már korábban egy nyilvános gyűjtés során került a kasszába.
A Károly-híd a cseh főváros egyik legismertebb nevezetessége és idegenforgalmi látnivalója. Szakértői vizsgálatok során derült ki, hogy az elégtelen szigetelés következtében a híd beázik, pilléreiben kisebb-nagyobb üregek keletkeztek, számos kődarab mállik, s az egész kőkonstrukció helyenként mozog. A cseh főváros vezetése ezért mintegy öt éve döntött úgy, hogy megkezdi az idén 650 éves kőhíd felújítását, ami néhány halasztás után most el is kezdődött. A régi kőhidat nagyon megviselte az is, hogy évtizedeken keresztül télen sót használtak az úttestre hullott hó eltakarítására. A sós lé belülről bomlasztotta a kőkonstrukciót.
"A felújítás nem fogja korlátozni a látogatókat, hanem új turistaattrakció lesz" - jelentette ki Pavel Bém főpolgármester. A híd forgalma minden időszakban csak a munkák helyén lesz korlátozva. "Átlátszó fóliákat fogunk alkalmazni, hogy a turisták folyamatosan figyelemmel kísérhessék, láthassák a munkák menetét" - fejtette ki Bém.
Ennek érdekében az óvárosi hídfőnél első lépésként már tavasszal megnyílt a Károly-híd történetét bemutató múzeum. Amint megkezdődik a sérült kövek cseréje, a híd mellet kőfaragó műhely is nyílik. "A kőfaragók munkája bizonyára rövidesen turista-látványossággá válik" - véli a főpolgármester. Az elképzelések szerint a kőfaragással a turisták is megpróbálkozhatnak majd.
A Károly-híd, amelynek alapjait a 14. század első felében rakták le, a prágai történelmi Óvárost köti össze a Kisoldallal és a Hradzsinnal, ezért naponta hatalmas megterhelésnek van kitéve. A hídon már több évtizede nincs autós forgalom, kizárólag gyalogosok használják. Számítások szerint naponta mintegy 30 ezer ember halad át rajta.
(Múlt-kor/MTI-Panoráma)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. Mezőgazdasági és ipari termelés, kereskedelem a középkorban és a kora újkorban
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Valóban összeomlott a holland gazdaság a 17. századi tulipánmánia után?
- Mekkora volt a 17. századi holland tulipánmánia okozta pénzügyi összeomlás?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Az amerikai őslakosok tömeges pusztulása is hozzájárult a kora újkori „kis jégkorszakhoz”
- Létezett-e a középkorban „turkáló”?
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Hatásvadász bestsellereiről lett ismert a 2. világháborút is megjárt Herman Wouk tegnap
- Tiszavirág-életűnek bizonyult Norvégia első függetlensége tegnap
- A magyar történelemben Mária volt az első nő, akinek fejére került a Szent Korona tegnap
- Újabb corvinák érhetőek el az Országos Széchényi Könyvtár online felületén tegnap
- Emlékérmékkel ünnepli a független magyar pénzügyi rendszer létrehozását a Nemzeti Bank tegnap
- Nemzedéke magányát és csalódásait jelenítette meg verseiben Dsida Jenő tegnap
- A bécsi udvar fojtogató légköréből menekülve érte utol a végzet a magyarok királynéját, Sisit tegnap
- Csak a halál tudta megállítani a világuralomra törő Dzsingisz kánt tegnap