Ókori föníciai vitorlással hajózzák körbe Afrikát
2008. augusztus 15. 09:17
A föníciaiak után 2500 évvel egy ókori vitorlás pontos másán kívánja körbehajózni Afrikát társaival egy angol üzletember. A csapat vasárnap indul Szíriából.
Korábban
Az expedíció Philip Beale második kalandtúrája: 2003-ban egy 1200 éves hajó pontos másán vitorlázott el Indonéziából Afrikába.A vitorláson húszfős, többségében brit legénység szolgál. Az expedíció Szíriából indul, majd áthalad a Szuezi-csatornán, megkerüli Afrika szarvát, hogy a kontinens keleti partja mellett hajózva elérje a Jóreménység fokát; ez az expedíció kritikus pontjának számít. Az utazás a nyugati part mentén folytatódik, a föníciaiak 21. századi követői áthajóznak a Gibraltár-szoroson, majd a Földközi-tengeren Szíriába térnek vissza. Az út során az expedíció 31,5 ezer kilométert tesz meg.
"Utunk legnehezebb szakasza a Jóreménység fokának körbehajózása lesz, ahol sok hajóroncs árulkodik az embert próbáló körülményekről. Húszméteres vagy még magasabb hullámokkal lehet dolgunk, mindez decemberben, vagy januárban" - mondta Beale, aki 70 százalék esélyt ad a csapatnak arra, hogy sikeresen véghezviszi a feladatot.
A Phoenicia névre keresztelt vitorlás, amelynek tervrajzai ókori hajóroncsok, antik vázákon látható ábrázolások és egyéb régészeti leletek alapján készültek, teljes egészében fából épült. A vitorlást szír hajóépítő mester készítette. Orva Bader hajóács szerint neki és csapatának semmi nehézséget nem okoz, hogy 200-300 éves technikákat alkalmazva megépítsen egy hajót "Három emberem két hónap alatt bármilyen hajót megépít. Ebben az esetben viszont a vitorláson állandóan 5-10 ember dolgozott és több mint 8 hónapunkba tellett, míg megbirkóztunk a feladattal. Nehéz, ám annál élvezetesebb munka volt" - hangsúlyozta a hajóépítő.
A hajó nélkülöz minden modernkori kényelmet - nincs ventiláció, vagy folyóvíz, a hálóhelyeken pedig alig-alig lehet kinyújtózni, az egyetlen engedmény a korszerű navigációs berendezés. A vitorlást a föníciai hajókkal ellentétben mentőcsónakokkal is felszerelték, és jókora élelmiszer- és vízkészlettel indul útnak. Ám, ahogy az ókori hajósok, 21. századi követőik sem tudják, hogyan viselkedik vitorlásuk, míg ki nem értek a nyílt vízre.
(Múlt-kor/MTI)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tél
Múlt-kor magazin 2014
- Elhagyott kastély a 19. századi "Chicagóban"
- Rembrandt, a titokzatos
- Híres történelmi csókok
- Ilyen volt Hitler magánélete egy hódolója szerint
- A budai zsidóság az oszmán hódoltság idején
- A Horthy-Hitler-találkozók históriája
- Meghökkentő múltbéli fogások
- A Horthy-kultusz és a magyar zsidóság
- Az életébe került a mexikói kaland Ferenc József öccsének
- Gyilkosságok sora árnyékolta be a Colt gyártásának kezdeteit 14:20
- Törökkori konyhával és tűzijátékkal várja az érdeklődőket a tatai fesztivál 13:20
- A kémiában és a hadászatban egyaránt tehetségesnek bizonyult Görgei Artúr 09:50
- Még éjszaka sem hagytak fel az támadásokkal a Budát ostromló magyar csapatok 08:20
- Húsz évig várt, hogy elvehesse kedvesét a brit filozófus, John Stuart Mill tegnap
- Minden kiküldetésük előtt bizarr szertartást végeztek el az azték kereskedők tegnap
- Marilyn Monroe is népszerűsítette a cowboyok viseletét, a farmernadrágot tegnap
- Haláláig tagadta bűnösségét Martin Luther King merénylője tegnap