Feledné sötét múltját a Porsche
2009. október 8. 11:10 Spiegel Online
A Porsche történetét a cég ma 1950-től eredezteti, ám a vállalat már jóval korábban is létezett, és Hitler hadseregének egyik hadibeszállítója volt, így a tulajdonos család a korábban gondoltnál sokkal többet profitált a náci kapcsolatokból - áll egy német oknyomozó újságíró nemrég megjelent könyvében.
Bár a vállalat hivatalos története 1950-ben kezdődik, az valójában csak megújulás volt, hiszen a Porsche SE-t 1931-ben alapították. Az időponthoz azért is ragaszkodnak, mert a vállalat vezetői legszívesebben felednék, hogy a cég 1942-ben alapított autógyárában a második világháború alatt kényszermunkások százait dolgoztatták.
Ott azonban akkor még nem sportkocsikat, hanem tankokat és más katonai járműveket szereltek össze, emellett a vállalat egyik kiemelt célja a korábbi népautó, a híres, Ferdinand Porsche által tervezett Volkswagen harci változatának elkészítése volt.
A gyárban dolgozó munkások egyike volt Jan Karolczak is, akit 1942 februárjában rendeltek oda: a férfit több más sorstársával együtt gyűjtötték be, és vitték vonattal a helyszínre. A kényszermunkások borzalmas körülmények között éltek, és fizetésük gyakorlatilag semmit sem ért. A ruhájukon mindvégig a P betűt kellett viselniük, amely nem a Porsche, hanem a Polen rövidítéseként stigmatizálta őket, így sem a mozikba, de még az óvóhelyekre sem engedték be őket.
A Porsche hivatalosan mindezt a mai napig nem ismerte el: bár a Volkswagen 1996-ban több ezer oldalas dokumentumot készített a nácikkal történt együttműködésről, a Porsche inkább hallgat az ügyben, és szerepét a valósnál jóval jelentéktelenebbnek próbálta beállítani. Szerintük a későbbi autógyár csak egy kis tervezőiroda volt a második világháborúban, 50-100 alkalmazottal.
Elég azonban csak egy pillantást vetni saját irattárukra, a bejárat mellett egy 1944-es grafikonon 656 alkalmazott látható. A Porsche ráadásul azon információ birtokában is tagad, miszerint a Harmadik Birodalomban a második világháború során minden nagyvállalat alkalmazott kényszermunkaerőt.
Mindez az 1990-es évek elején megváltozhatott volna, ám ők a beismerés helyett akkor 10 ezer márkát ajánlottak fel annak, aki bebizonyítja, hogy a vállalat valaha is alkalmazott kényszermunkásokat. Amikor aztán kiderült, hogy mégis, akkor azt állították, hogy maximum 10-20 ilyen személy dolgozhatott náluk. Ez a szám azonban hamarosan 50 lett.
A vállalat történetének sötét fejezeteit most Ulrich Viehöver újságíró legújabb kutatásai derítették fel, aki a stuttgarti náci kapcsolatokról írva úgy mutatja be Ferdinand Porschét, mint „aki lelkiismeretét félretéve profitált a rezsimből”. A kutató szerint a valóságban legalább 300 kényszermunkást dolgoztattak, és az ő lakhelyeiknek épült barakkok közül egy pár még ma is áll a gyár területén. Viehöver könyve bemutatja, hogy a stuttgarti mérnökiroda valójában igenis profitált a náci rezsimből, és az automobil-dinasztia sikeresen mentette át mind hatalmát, mind pénzét a háború utánra, amivel ők is hozzájárultak az új Németország gazdasági csodájához.
Már a kezdetek is bíztatóak voltak: bár Porsche nem volt Hitler rajongója, a diktátor csodálta a tervező tehetségét. Heinrich Himmler az SS-ben is szerzett számára beosztást, ám Porschét mindez hidegen hagyta - erre a VW monopóliumának elnyeréséhez és megőrzéséhez volt szükség. A vállalat a híres népautót övező propaganda hazugságai mellett elég hamar katonai beszállítóvá vált, a központi gyár Wolfsburgba került, és mindezt a szakszervezetektől elkobzott pénzből finanszírozták.
Fabian Müller, Porsche életrajzírója szerint Ferdinandnak nem voltak erkölcsi aggályai, amiért fegyvereket gyártott, és a több ezer kényszermunkás sorsa sem izgatta túlzottan. Ez pedig megdobta a család vagyonát is: míg 1934-ban háromezer, addig 1944-ben kétmillió márka bevételük volt. Viehöver szerint sikereiket nem tudták volna kényszermunka nélkül elérni: a lengyelek mellett hollandok, marokkóiak, franciák, olaszok és még oroszok, illetve nők is robotoltak a gyárakban.
A könyv azonban a lehető legrosszabbkor ütött egy nagyot a vállalaton, amely inkább ünnepelni szeretett volna, hiszen idén lett volna 100 éves Porsche idősebb fia, Ferry, aki a Type 1-es sportkocsival alapozta meg a vállalat későbbi sikerét.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
nyár
Múlt-kor magazin 2020
- Agyagból készült a legősibb és legnagyobb maja építmény
- Főszerkesztői köszöntő
- Az erotika stílusa: Josephine Baker
- A kis magyar–osztrák háború és következményei
- Beilleszkedési kényszerpályán a délvidéki magyarság
- Erdélyi életstratégiák Trianon után
- A kárpátaljai magyarság megszállás alatt
- A felvidéki vármegyék és Csehszlovákia létrejötte
- Erdélyi fatányéros orosz jazzel
- Majdnem egy hónap kellett a németeknek a varsói gettófelkelés felszámolásához tegnap
- Csak a kirobbant botrány miatt szüntette be az amerikai egészségügyi hatóság az emberkísérletet tegnap
- 10 híres merénylet, ami meghiúsult tegnap
- A válaszúti Bánffy-kastélyban koncertekkel és filmvetítéssel is várják majd a látogatókat tegnap
- Megemlékeztek Zirzen Jankáról, a magyar nőnevelés egyik legjelentősebb úttörőjéről tegnap
- Első nőként mászta meg a legmagasabb csúcsokat Tabei Dzsunko tegnap
- A közönség azt hitte, hogy Lincoln merénylőjének felbukkanása a darab része tegnap
- Rekord gyorsasággal osztották ki az első Oscar-díjakat tegnap