Nem szívesen adnak kölcsön az olasz múzeumok
2010. október 18. 15:19 MTI
Gyakran szenvednek balesetet az olaszországi múzeumuk által kikölcsönzött festmények és szobrok: védelmükben a római kulturális tárca minimálisra korlátozta a műalkotások külföldi kölcsönzését.
Korábban
Törött fejjel tért vissza Japánból októberben a torinói egyiptomi múzeum egyik fáraószobra. A XVIII. dinasztiabeli uralkodót ábrázoló kőfej egy évig turnézott a távol-keleti szigetországban, és az egyik kiállításról a másikra való szállítás közben földre ejtették.
Az olasz kulturális örökségért felelős minisztériumi főosztályvezető, Mario Resca bejelentette, hogy jövő évtől minimálisra csökkentik a kölcsönzést. 2009-ben az olasz állami múzeumok 12 ezer alkotást adtak kölcsön közel hétszáz itáliai és külföldi kiállításra.
Az olasz sajtó emlékeztetett az Anziói lányként emlegetett ókori márványszoborra is, amelyet a római régészeti múzeum 2005-ben a Colosseumnak adott kölcsön. Ott a szobor leesett a talapzatáról, és eltörött. 1998-ban Henri Matisse kölcsönbe kapott festménye lyukadt ki a római Capitoliumi Múzeumban.
A római kulturális tárca azonban csak korlátozza, de nem tiltja műtárgyak kölcsönzését. A minisztérium úgy látja, hogy azt az alkotást érdemes elmozdítani, amely nagy tömeget vonz, és így jelentős bevételt eredményez. Idén nyáron Mario Resca a riacei bronzszobrok nemzetközi bemutatását szorgalmazta, kezdeményezése azonban a szobrokat őrző Reggio Calabria-i múzeum ellenállásába ütközött.
Hiábavaló tiltakozás előzte meg viszont a Leonardo da Vinci festette Angyali üdvözletnek a firenzei Uffizi Képtárból Tokióba való utaztatását, illetve a szicíliai Mazarában kiállított táncoló szatír kikölcsönzését. "Csodának tartom, hogy épségben hazatértek" - idézte a La Repubblica napilap Mauro Michelit, a Roma Tre Egyetem restaurátor professzorát, aki szerint a modern csomagolási technika számos garanciát kínál, emberi hiba azonban mindig történhet. Mint megjegyezte, a szállításra kiírt pályázatokon az alacsony költség, nem a biztonság számít fő szempontnak.
A képtár 23 alkotását nyilvánította elmozdíthatatlannak az Uffizi igazgatója, Antonio Natali. Így a turisták is biztosak lehetnek abban, hogy Botticelli Vénuszát a helyén találják a "kölcsön adva" tábla helyett.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
22. A középkori egyház
V. Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
- Bűnösök tértek jó útra és régi ellenfelek kötöttek barátságot Sziénai Szent Katalin szavainak hatására
- Nem a vallási ellentétek okozták VIII. Henrik szakítását Rómával
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Ahol a püspök felügyelte a legjobb bordélyházakat: a középkori London alvilága
- Állam az államok felett – így épült ki a középkori egyház hatalma
- A társadalmi homogenizáció véres eszköze – így született az inkvizíció
- Démoni kísértések – így éltek a korai kereszténység sivatagi remetéi
- Válás és vallásszakadás – így született meg az anglikán egyház
- Tiltott játékok, alkímia, érvágás: ilyen volt az oxfordi egyetemisták élete a középkorban
- Ferenc Józsefet is elkápráztatta a Lumière testvérek mozgóképelőadása 20:20
- Manstein tábornok terve vitte sikerre a Franciaország elleni német hadjáratot 18:05
- Sokáig tagadta a maffia létét az Egyesült Államokban az FBI legendás vezére 16:05
- Együttműködésről állapodott meg a Magyar Nemzeti Levéltár és a Magyar Batthyány Alapítvány 15:50
- A Rubik-kocka lesz a pécsi Zsolnay Fényvesztivál versenyének fő témája 15:05
- Lázár Ervin nyakkendőgyűjteménye is megtekinthető a PIM kiállításán 13:20
- Végrendeletében tiltotta meg Fred Astaire, hogy életéről film készüljön 11:20
- Versenyt futottak a nagyhatalmak a német tudósokért a 2. világháború után 09:05