Sportrepülővel a Balatonhoz
2011. augusztus 9. 14:51
A Balaton és egyben a repülés népszerűsítését szolgálta az 1936-ban, Siófok központtal megrendezésre került nemzetközi repülő csillagtúra és találkozó - mutatta be Rehák Géza a Magyar Országos Levéltár oldalán.
Korábban
Az idegenforgalom tizenkilencedik század derekán megindult fejlődése a huszadik század elejére, miként másutt, Magyarországon is elvezetett az utasforgalom nemzetgazdasági, politikai előnyeinek felismeréséhez. Ugyanakkor hazánk a trianoni békeszerződés következtében nemzetközi vonzerejű természeti értékei jelentős részét elveszítve ellenséges államok gyűrűjében találta magát.
Az első világháborút követően nem csak Európa térképe módosult, számos egyéb tényező az idegenforgalom átalakulásához vezetett. Megváltoztak az igénybe vett közlekedési eszközök az utazási szokások, a bevett útirányok. A motorizáció fejlődésével a korábban heteken át ugyanott időző vendégek mellett megjelentek azok az utasok, akik kihasználva az autó, repülőgép nyújtotta lehetőségeket, kötetlenebb útvonalakon, megrövidült tartozódás mellett minél több helyre kívántak eljutni.
Az új utazási formák nem kerülték el a magyar illetékesek figyelmét. 1931-ben megnyílt például a korszerű Bécs-Budapest autóút, de sikeres erőfeszítések történtek a légiközlekedés fejlesztése érdekében is. Olyan a repülést és persze az országot népszerűsítő programok kerültek megszervezésre, mint a balatoni nemzetközi sporthét keretében, 1936-ban megrendezett nemzetközi repülő csillagtúra és találkozó.
Az eseményt a Magyar Athletikai Club Motorsport-, Repülő- és Yacht- Osztálya hívta életre. A csillagtúrán részt vevő pilótáknak lehetőségük nyílt gépeik és mindenekelőtt önmaguk képességeit, teljesítményét próbára tenni, más versenyzőkkel összemérni. Az erőpróba 1936. szeptember 4-én reggel 7-kor indult, első etapja aznap 18 órakor zárult, ekkor minden résztvevő köteles volt leszállni. A pilóták útvonaluk – természetesen a vonatkozó előírásoknak megfelelően – szabadon választhatták meg azzal a megkötéssel, hogy ugyanazt a repülőteret nem lehetett többször érinteni. A fel és leszállások időpontját a hely megjelölésével az illető repülőtéri hatóság közreműködésével egy e célra készített útellenőrzési lapon kellett feltüntetni. A résztvevőknek a következő napon 15-17 óra között kellett a Siófok-balatonkiliti repülőtérre megérkezniük.
A pilóták és gépeik teljesítményét a rendezőség meghatározott pontszámítási rendszer szerint értékelte. A légvonalban megtett távolság mellett figyelembe vették a repülőgép súlyát, teljesítményét, a gépek korszerűségét. Jutalompontot ért például a behúzható futószerkezet, a repülés közben állítható légcsavar, a zárt pilóta és utas ülés, a pilótaülésből elindítható motor, a fékezhető kerekek. Büntetőpont járt viszont a megengedettnél korábbi és későbbi érkezésért. A győztes természetesen a legnagyobb pontszámot elérő versenyző lett. Az összes pilóta, aki a siófok balatonkiliti repülőtérre beérkezett megkapta a Nemzetközi Sporthét a Balatonon emlékplakettjét. A sportvetélkedővel párhuzamosan repülőtalálkozóra is sor került. Ennek célja ugyancsak a nemzetközi repülőbarátság ápolása, másrészt a magyar tenger és a balatoni sporthét propagálása voltak.
A csillagtúra és a repülőtalálkozó keretében légi úton érkező vendégek a kapcsolódó rendezvényeket – vitorlás Európa bajnokság, nemzetközi galamb és céllövő verseny, nemzetközi jacht és motorcsónak verseny, nemzetközi autócsillagtúra, nemzetközi teniszverseny – ingyen látogathatták. A résztvevők számára igényeiknek megfelelően Siófokon elhelyezést és ellátást biztosítottak, a kiadott információs füzet szerint „igen mérsékelt áron.” A rendezőség meghívójában kiemelte: „a sporteseményeken kívül a Balaton őszi verőfényben pompázó tájai, hajókirándulások, a balatoni halászat bemutatása, a festői magyar népviseletek felvonulása, a népművészeti kiállítás, a borkóstoló stb. bizonyára felejthetetlenné fogják tenni a résztvevőknek a Balatonon való tartózkodást.”
Összességében a Nemzetközi Repülő Csillagtúra és a Balatoni Nemzetközi Repülőtalálkozó tökéletesen megfelelt céljának: gazdagította a sporthét eseményeinek és látogatóinak körét, egyúttal – a repülő sportkultúra fejlesztése, ápolása útján – elősegítette Magyarország és a tó népszerűsítését, megismertetését a világgal.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tavasz
Múlt-kor magazin 2022
- Lakatos Ernő, a „kiváló napi végrehajtó”
- A mozsgói Biedermann-kastély
- Tévéelnök belügyes gyakorlattal: Tömpe István
- A rivaldafényt kerülő Apró Antal
- A holokauszt soproni mártírjai
- Hét híres királygyilkosság
- Biszku Béla, a megtorlás szimbóluma
- A Duna egykori halcsodái
- Szomorú szerelem a szabadságharc idején
- Huszonöt év telt el, mire elismerték Henri Dunant humanitárius munkásságát tegnap
- A rekordot hajszoló francia pilóták eltűnése ma is a repüléstörténet egyik legnagyobb rejtélye tegnap
- Megvakult egyik szemére a Róma előtt megtorpanó Hannibál tegnap
- A Liszt Ferenc Kamarazenekar izgalmas átiratokkal is készül a jövő évadra tegnap
- Május közepén kezdődik a Margitszigeti Szabadtéri Színház idei szezonja tegnap
- Híresebbé tette a halála, mint a politikája Teleki Lászlót tegnap
- Visszautasította a BBC főigazgatói posztját a filmezés miatt David Attenborough tegnap
- Csak késve követte amerikai hadüzenet a Lusitania elsüllyesztését 2024.05.07.