"Titkos" európai felfedezőutak indultak Új-Zélandra?
2014. január 10. 15:29 MTI
Heves vitát robbantott ki új-zélandi és ausztrál kutatók között egy új-zélandi lelet, amely újraírhatja a Csendes-óceán déli részének európaiak általi korai feltérképezésének történetét.
Korábban
A vita középpontjában az a kérdés áll, hogy vajon indultak-e "titkos" európai felfedezőutak Új-Zélandra a között, hogy a holland származású felfedező, hajós és kereskedő, Abel Tasman 1642-ben első európaiként eljutott a szigetországba, és hogy James Cook brit felfedező 1769-ben felderítette és meglepően pontosan feltérképezte Új-Zéland kettős szigetét.
A szakembereknek nincs tudomásuk más sikeres európai felfedezőútról ezen időszakból, ám az Új-Zéland Északi-szigetének felső csücskében található Kaipara kikötőben feltárt hajóroncs gerendáinak radiokarbonos kormeghatározása azt sugallta, hogy mégis csak volt legalább egy másik európai expedíció.
Egy ausztrál tanulmány szerint a gerendák nagyjából 1705-ből származnak, ami azt jelenti, hogy ez a legrégebbi ismert hajóroncs, amelyet a régióban találtak. A Journal of Archaeological Science című nemzetközi folyóiratban közölt eredményeikben a szakemberek arra is rámutattak, hogy a gerendák valószínűleg holland eredetűek.
Az 1980-as években hozták felszínre a titokzatos holland hajó fadeszkáit
Az ausztrál Új-dél-walesi Egyetem klímakutatójaként dolgozó Jonathan Palmer, a tanulmány vezető szerzője szerint az európai gyarmatosító hatalmak közötti versengés miatt talán előfordulhatott, hogy titokban tartották a felfedezőutakat. Az új-zélandi Massey Egyetem professzora, Paul Moon történész azonban "nevetséges romantikus kalandtörténetnek" titulálva hessegette el a titkos gyarmatosításra vonatkozó elméletet.
A szakember a hajóroncs vizsgálatának tudományos és történelmi módszereit is kritizálta, mondván, hogy mindössze néhány fadarabot vontak górcső alá, nélkülözve mindenfajta szisztematikus próbálkozást arra, hogy az egész - azóta az óceánfenékbe süllyedt - roncsból mintákat vegyenek.
"A bevizsgált faminták könnyen származhattak egy másik, régebbi vízi járműből, amelynek gerendáit felhasználták a felfedezett hajó helyreállításához. Ez ugyanis bevett gyakorlat volt abban az időszakban. Mindezek fényében pedig szinte teljesen értéktelenné válik a hajón végzett kormeghatározási vizsgálat" - húzta alá a szakember közleményében.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tél
Múlt-kor magazin 2014
- Elhagyott kastély a 19. századi "Chicagóban"
- Rembrandt, a titokzatos
- Híres történelmi csókok
- Ilyen volt Hitler magánélete egy hódolója szerint
- A budai zsidóság az oszmán hódoltság idején
- A Horthy-Hitler-találkozók históriája
- Meghökkentő múltbéli fogások
- A Horthy-kultusz és a magyar zsidóság
- Az életébe került a mexikói kaland Ferenc József öccsének
- Egressy Béni mellett a Fiumei úti sírkert megnyitásárról is megemlékeztek 13:20
- Európai nagyhatalom vált Magyarországból III. Béla uralkodása alatt 09:50
- Ma sem tudjuk biztosan, hogyan halt meg Shakespeare 08:20
- Szórakozásnak tekintette a hangversenyt a szigorú nevelésben részesült Menuhin tegnap
- Még a japánok csodálatát is elnyerte az amerikai Hellcat tegnap
- Saját ifjúságának történetét íratta át a Spanyolországot egyesítő Izabella tegnap
- Keserűen vette tudomásul a Szerbia elleni ultimátumot Tisza István tegnap
- Április 27-én kezdődik a Budapest Táncfesztivál tegnap