Szerencse és halál: első világháborús pilóták babonái
2014. április 2. 13:41
A légi harcok hajnalán a pilóták naponta szembenéztek a halállal. Az első világháború idején a pilótafülke még nyitott volt, és nem egyszer megesett, hogy a gépfegyverek használata mellett a pilóták kézi pisztollyal lövöldöztek egymásra. A világégés utolsó éveire a haditechnika odáig fejlődött, hogy hatékony gyilkoló fegyverek váltak a repülőgépekből - csak a tapasztalatlan pilóta hitte azt, hogy sebezhetetlen. Több tényező - egészségi probléma, rossz alvás, másnaposság, bármi, ami elterelhette a pilóta figyelmét - mellett nem egyszer a szerencse is közrejátszott, s rengeteg pilóta gondolta úgy, hogy bizonyos tárgyak mágikus ereje befolyásolhatja sorsát. Babonáik miatt csontok, koponyák, szemek kerültek a repülőgépek oldalaira, s több kabalaállat is feltűnt a repülőszázadoknál.
Korábban
A halál lovagja
A francia Charles Nungesser ászpilóta 43 igazolt győzelmével Franciaország harmadik legeredményesebb vadászpilótája volt, de a civil életben is sikeresnek számított: körülrajongták a nők, megnyerő modora volt, szerette a veszélyt és élt-halt a gyorsaságért, az autókért. Nungessernek a védjegyévé vált a repülőgépére festett szimbólum, amelyet a "halál lovagjának" nevezett el: egy fehér szélű fekete szívben látható koponya, alatta keresztbe fektetett csontok, valamint két gyertya között egy koporsó kapott helyet.
A háború után társával, Francois Colival versenyre keltek Charles Lindbergh-gel, hogy ki repüli át elsőként az Atlanti-óceánt. A babonás páros 1927. május 8-án indult útnak Párizsból, azonban nem sokkal később, valahol az Atlanti-óceán felett nyomuk veszett. Lindbergh rekordját kevesebb mint két héttel a szerencsétlenül járt pilótapáros eltűnése után sikerült véghez vinnie, majd a sikeres földetérést követően a párizsi Le Bourget repülőtéren részvétet nyilvánított a két pilóta halála miatt.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. Mezőgazdasági és ipari termelés, kereskedelem a középkorban és a kora újkorban
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Valóban összeomlott a holland gazdaság a 17. századi tulipánmánia után?
- Mekkora volt a 17. századi holland tulipánmánia okozta pénzügyi összeomlás?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Az amerikai őslakosok tömeges pusztulása is hozzájárult a kora újkori „kis jégkorszakhoz”
- Létezett-e a középkorban „turkáló”?
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Már temetésén követelték II. János Pál szentté avatását a hívek 10:35
- Halála után évekig rebesgették Lincoln gyilkosáról, hogy még mindig életben van tegnap
- A Loire-t hozta el az Alföldre a tiszadobi Andrássy-kastély tegnap
- Marcus Aurelius halálával a „jó császárok kora" is véget ért a Római Birodalomban tegnap
- Porig égett a történelem első terrorbombázásában Guernica tegnap
- A Képes Krónika díszmásolatát kapta ajándékba Ferenc pápa tegnap
- Más programok mellett egy óriási sárkány legyőzésével köszöntik a tavaszt Óbudán tegnap
- Századokon átívelő grafikai kiállítás nyílt a Szépművészeti Múzeumban tegnap