2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Szabadidős célokra szánt hajók segítették a szövetségesek dunkerque-i evakuációját

2017. május 26. 09:41

A 77 évvel ezelőtt kezdődött dunkerque-i csata során a szövetségesek több százezer, a francia partoknál bekerített brit és francia katonát menekítettek át Nagy-Britanniába. Bár az ütközetben a hadihajók játszották a főszerepet, az evakuáció sikeréből a katonai célokra lefoglalt, ún. "dunkerque-i kis hajók" is kivették a részüket. Egy korábban csak szabadidős célokra használt motoros hajó segítségével felelevenítjük a második világháború alakulása szempontjából sorsdöntő ütközetet.

A Marsayru névre keresztelt, mindössze 13 méter hosszú hajó tatján egy brit haditengerészeti zászló feszül, amely azonban ritkán lobog a szélben, mivel a hajó végsebessége mindössze kilenc csomó. Bár a méretek nem lenyűgözőek, a hajókormány feletti kis réztábla egy figyelemreméltó történetre hívja fel a figyelmet. Pedig mindössze annyi áll rajta: "Dunkerque, 1940".

A hajót eredetileg 1937-ben építették. A tulajdonosa, Charles Wyatt felesége, Ruby, és három lánya, Sadie, Yvonne és Marjorie nevéből alkotta meg Marsayru mozaikszót. Aztán 1940. május 14-én a BBC-n bejelentették, hogy 14 napon belül minden 30 láb (9 méter) és 100 láb (30 méter) közötti hosszúságú, szabadidős célból birtokolt hajót be kell szolgáltatni az Admiralitásnak.

A hajó a brit haditengerészet története egyik legfurcsább flottájának a része lett: 75 évvel ezelőtt 700 katonai célokra lefoglalt civil hajó kelt át a csatornán, hogy segédkezzen a Franciaországban ragadt Brit Expedíciós Haderő evakuálásában. A Dinamó hadművelet néven futó, utóbb azonban csak a francia kikötő, Dunkerque nevével azonosított akció során 1940. május 26. és június 4. között 338 ezer katonát menekítettek ki a kikötőváros térségéből.

A hajók - amelyek közül a legkisebb, Tamzine névre keresztelt halászcsónak mindössze 4,5 méter hosszú volt - a Luftwaffe folyamatos bombázásainak voltak kitéve. A harcokban mintegy 235 lélekvesztő és több ezer katona veszett oda. A katonák még a legkétségbeejtőbb helyzetekben sem adták fel, amiben bátorítást nyújtott számukra Churchill egyik legismertebb, az angol parlament képviselőházában 1940. június 4-én elhangzott, "Harcolni fogunk a partokon" címen elhíresült beszéde.

A Marsayru megmenekülése maga volt a csoda. Az angliai Ramsgate kikötőjét három másik hajó társaságában hagyta el. A német légicsapások következtében "társai" közül kettő elsüllyedt, egy pedig zátonyra futott a francia partok közelében. Két nappal később négy Messerschmitt mintegy fél órán át tüzelt a Marsayrura, ám a kis hajó nem adta fel: 400 ember életének megmentése fűződik a nevéhez. A csatáról írt hadijelentésben mind a kapitányt, a haditengerészetnél tartalékosként szolgáló Gerard "Dickie" Olivier-t (a színészóriás Sir Laurence Olivier testvérét), mind Cyril Coggins matrózt kiemelték az angol katonák megmentéséért vállalt erőfeszítéseikért.

A hajót a világháború alatt valószínűleg végig katonai célokra használták fel: a csatornánál lezuhant repülősöket halásztak ki a segítségével. Ezután számos tulajdonos kezében megfordult, majd egy bretagne-i angol házaspár hajózott vele a csatorna környékén. A férj halála után azonban már senki sem törődött a Marsayruval. A hajó teljesen használhatatlan állapotba került, ám egy brit férfi 68 és fél évesen úgy gondolta, ideje szert tennie egy dunkerque-i hajóra.

David Shotton 2012 októberében 30 ezer fontért vásárolta meg a roncsot, és azóta a felújításán fáradozott. A 71 éves férfi megjavította a motort és a hajótestet, és lelkiismeretesen igyekezett visszaállítani a hajó berendezését és tartozékait az eredeti állapotukba, de sok munka vár még rá. Mint elmondta, meglepte, hogy a felújított Marsayru nem kapott léket az első, néhány évvel ezelőtt megtett útján. 

A Marsayru ötévente mintegy 50 ún. kis dunkerque-i hajó társaságában, valamint brit háborús repülőgépek kíséretében újra végigjárja az angliai partoktól Dunkerque-ig tartó legendás útvonalat. A csatát először 1965-ben elevenítették fel. Az egykori résztvevők általában alig tudják visszatartani könnyeiket. Becslések szerint manapság kevesebb, mint 100 dunkerque-i kis hajó üzemképes. Néhányat kereskedelmi célokra használnak, de a többség szabadidős hajóként szeli a vizeket. 

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
9 945 ft 8 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
A MarsayruA szövetséges katonák által hátrahagyott sisakok

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár