Egy heves vita után fogadta meg Ferruccio Lamborghini, hogy Enzo Ferrariénál jobb autókat fog gyártani
2021. április 28. 18:26 Múlt-kor
„Maga egy traktorvezető, egy farmer. Nem kellene azon panaszkodnia, hogy az én autóimat vezeti, mert azok a legjobbak a világon.” Valentino Balboni, a Lamborghini gyár tesztpilótájának visszaemlékezései szerint a feldühödött sportautógyáros, Enzo Ferrari ezzel a vitriolos válasszal oktatta ki a Ferrari tengelykapcsolók használhatóságát megkérdőjelező Ferruccio Lamborghinit, aki Enzo Ferrari rövid hegyibeszédét követően eldöntötte, hogy sportautó gyártásra adja a fejét, és olyan gépcsodákat készít majd, amelyek lepipálják a Ferrarikat. A sors útjai valóban kifürkészhetetlenek: ha nincsenek a leégetett kuplungok, az 1916. április 28-án született Lamborghini talán megmaradt volna a traktorgyártásnál.
Korábban
Szőlő helyett traktor
Ferruccio Lamborghini a Ferrara tartományban található Centóban, szőlőművelő családba született. Az ifjú Ferruccio azonban nem sokat törődött a szőlővel, mert jobban érdekelték a gépek, mint a gazdálkodás, így gépészmérnöknek tanult.
A második világháború alatt az olasz légierő szolgálatában Rodosz szigetén szolgált, és az ottani légitámaszpont járműveinek karbantartását és javítását igazgatta. A háború végén brit hadifogságba került és egy évig élvezhette az angolok vendégszeretetét.
Hazatérve szabadjára engedte gépészmérnöki talentumát: a frissen szabadult mérnök különféle katonai járművekből egy traktort szerkesztett. A Carioca traktor sikerén felbuzdulva traktorgyárat alapított 1948-ban. A Lamborghini Trattori az ötvenes évek végére Olaszország egyik legsikeresebb vállalkozásává nőtte ki magát.
Leégett kuplungok és kardcsörte Enzo Ferrarival
Bár a traktorgyár mind a mai napig gyártja a termelők részére a traktorokat, Ferruccio Lamborghinit nem az agráripari termékei tették híressé. A meggazdagodott gyáriparos imádta az autókat, és természetesen Ferrarival is rendelkezett, amellyel gyakran fuvarozta üzleti partnereit. Lamborghini azonban nem a legfinomabb módon kezelte a kuplungpedált, így Ferrarijának tengelykapcsolójával rendszeresen gondjai támadtak. „Állandóan leégette a kuplungot” – emlékezett vissza Balboni főnöke pedálkezelési stílusára.
Lamborghinit felbosszantotta a gyakori szakszerviz-látogatás és egy alkalommal kiadta az utasítást a szerelőinek, hogy hazai terepen, a traktorgyárban próbálkozzanak meg a tengelykapcsoló cseréjével.
Miután szétszedték a motort és a váltót, Lamborghini és a szerelők ledöbbentek az eléjük táruló látványtól. Enzo Ferrari csodaautójába ugyanis egy teljesen „közönséges” tengelykapcsoló volt beépítve, amelyet más sportautókban és gépkocsikban, sőt Lamborghini egyik traktortípusában is használtak.
A gyártulajdonos mérnök majdnem gutaütést kapott, hiszen egy 10 lírás tengelykapcsoló cseréjéért vagyonokat kellett fizetnie a Ferrarinak. Egy alkalommal, amikor Enzo Ferrarival találkozott, nem tudta visszatartani véleményét és megjegyezte, hogy Ferrari ugyan remek autókat gyárt, de azokba traktor alkatrészeket tesz.
Az alkalmazottai által csak „Commendatore-nek” (Parancsnoknak) nevezett Ferrari persze felvette a kesztyűt és kioktatta a traktormágnást, hogy maradjon a kaptafánál és a sportautók készítését bízza rá. A felpaprikázott Lamborghini ekkor odavetette a Parancsnoknak, hogy ő majd megmutatja, hogyan kell igazi sportautókat készíteni.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
11. A kiegyezéshez vezető út, a kiegyezés tartalma és értékelése
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- Véreskezű zsarnokból Ferenc Jóska – hét évtized „a birodalom első hivatalnokaként”
- A Magyarországgal való kiegyezés felé mozdította el Bécset a königgrätzi vereség
- Külpolitikai kudarcok kényszerítették Bécset a Kiegyezésre
- Deák Ferenc tollba mondta a húsvéti cikket, hogy kézírását se ismerjék fel
- Ferenc József is fogadta az 1849-ben jelképesen felakasztott Andrássyt
- 10 tény a dualizmus kori Magyarországról
- Egyenes út vezetett a kiegyezéstől Trianonig? – az 1867. évi alku 150 év távlatából
- Kossuth a bukás biztosítékát, mások az ország aranykorát látták a Kiegyezésben
- Megoldódott Sisi koronázási fotóinak rejtélye
- Kevés örömet lelt a pesti társasági életben Berzsenyi Dániel 15:05
- Imre király egyedül fogta el lázadó öccsét 14:20
- Nem nyerte el a korabeli kritikusok tetszését Beethoven IX. szimfóniája 09:50
- Eredetileg veszélyesnek tartották a Nagy-Britanniát és Franciaországot összekötő alagutat tegnap
- Érvénytelen házasságok és törvénytelen gyermekek tarkították Anglia történelmét tegnap
- Rooselvelttől kapott segítséget a nácik elől menekülő Freud tegnap
- Hazugságok sora kísérte Peary északi-sarki expedícióját tegnap
- Épített fény címmel nyílt kiállítás Lucien Hervé munkáiból a zürichi Le Corbusier-pavilonban tegnap